Alle blog artikles door

Vier tips voor de ideale locatie voor je event door Dimitri Bertrand

18 juli 2018
blog-code2-700x500
blog-code2-700x500-alt

Bij de organisatie van een evenement is de keuze van de locatie cruciaal. Het is bij voorkeur een unieke, verrassende of zelfs atypische plek, maar bovenal een perfecte mix tussen droom en praktische realiteit.

Er bestaan ontelbaar veel leuke locaties. En toch zal er slechts één net die impact hebben op jouw evenement. Waarom? Omdat ze zo uniek is. Uniek door de aard, de ligging, de sfeer, de nieuwigheid, het atypische gebruik of het contrast.  Van een industrieel gebouw tot een strand, of van een tunnel tot een maïsveld: voor elk event is er een geschikte plek. Het belangrijkst is dat je durft. Én je aanpast aan de wensen van de klant.

 

Briefing

Wat wil de klant precies? Aan welke criteria moet de gekozen plek voldoen (geografische ligging, bereikbaarheid, capaciteit, voorzieningen en veiligheid)? En hoe zit het met het budget? De antwoorden op die drie vragen vormen een stevige basis van criteria en beperkingen voor je gaat dromen en creëren en je in de spannende zoektocht naar een locatie gaat storten.

 

Ogen open!

De jacht is geopend. Er is maar één manier om net die gedroomde locatie te vinden: ogen en oren open, met aandacht voor wat er op dit moment leeft. Bij VO werkt het hele team hieraan mee. We hebben met z'n allen een neus voor mogelijke originele locaties. Onze interne database wordt voortdurend bijgewerkt en aangevuld met relevante – nieuwe of al wat oudere – locaties, allemaal geordend volgens bepaalde criteria. Wie zelf over een locatie beschikt, kan deze ook aan VO doorgeven of rechtstreeks een profiel aanmaken in ons systeem. Maar zeg nu zelf, wat gaat er boven het gevoel dat je met al je zintuigen openstaat voor gloednieuwe, zelfs vergankelijke, locaties? Een gigantische troef!

 

Wees uniek

De uitdaging is vooral om uniek te zijn en je te onderscheiden van de rest. Een seminarie in een hotel is verleden tijd! De nieuwe trend is verrassend uit de hoek komen en een evenement opzetten op een onbekende locatie die daarvoor niet echt bedoeld is. Sommige locaties hebben van nature al een bijzonder kantje en zijn zo uiterst geknipt voor een evenement, zelfs zonder enige opsmuk. Voor Levi's organiseerde VO bijvoorbeeld ook evenementen in het buitenland op zeer aparte plekken zoals een oude ontheiligde kerk. In eigen land organiseerden we dan weer de Mobilimix Party in een Brusselse tunnel. Een locatie kan uniek en ongewoon zijn, maar soms kan ook de natuur een handje helpen. Zo organiseerde VO – opnieuw voor Levi's – een event op een Grieks strand waarbij zelfs de zee werd geïntegreerd in het defilé.

 

Val op

Ofwel kies je een locatie op basis van het thema van het event, ofwel kies je voor iets totaal anders. Een goede reflex want je moet natuurlijk altijd proberen te verrassen en op andere manieren op zoek gaan naar de uniekste plekken. Het belangrijkste is dat je zorgt voor een contrast dat verrassend is en tegelijk aantrekkelijk. Vandaag staan onze klanten daar meer voor open. De waarden van deze tijd sijpelen stilaan door in de keuze van een event en de bijhorende decoratie. Denk maar aan de bereikbaarheid via verschillende vervoermiddelen, het passieve en duurzame karakter van een gebouw of de integratie van ruwe en recuperatiematerialen, om er maar enkele op te noemen. Clean, strak en conformisme zijn niet meer van deze tijd. Met een 360°-zoektocht vinden we onszelf dus steeds opnieuw uit.

Meer blog artikels

  • De briefing: de hoeksteen van ieder evenement

    Code
  • Zonder menselijk kapitaal, geen evenement!

    Code
  • Communicatie, de rode draad doorheen het gehele evenement, van het begin tot het einde

    Code